lørdag 23. februar 2013

Kake med blåbær og vaniljekrem

Kake med blåbær og vaniljekrem



Vi har alltid noen bær i fryseren,- blåbær, jordbær, rips, solbær, bringebær etc. Og som oftest har vi det som trengs til en enkel røredeig til kake. Da er det bare å få kjøpt inn en ferdig vaniljekrem (eller ingrediensene til en hjemmelaget...) for å få til denne herlige og veldig enkle kake. 

Porsjonen passer til en vanlig rund eller firkantet springform.
Jeg bruker å lage dobbel porsjon 
(da passer det med en ferdig pakke med vaniljekrem) 
- en kake for dagen og en kake til fryseren :-)

200 gr. smør
3 dl. sukker
4 egg
1 dl. melk
4.5 dl. hvetemel
1 ts. bakepulver
1 ts. vaniljesukker
1-2 dl. bær (kan være frosne)
en halv boks med ferdig vaniljekrem.
Evt. perlesukker

Smør og sukker røres lyst og luftig.
Eggene røres inn et av gangen.
Bland mel, bakepulver og vaniljesukker.
Rør skiftevis inn melk og melblandingen i smør/egg blandingen.
Fordel deigen i den smurte springform.
Ha gjerne bakepapir i bunnen, 
da blir det mye lettere å få den over på et serveringsfat senere (se tips under).

Fordel vaniljekremen over.
Ha over bær.
Dryss evt. over perlesukker.

Bak ved 190 grader i ca. 45 min. 

Kan fryses... hvis du klarer å la vær å spise den nybakt :-)


Tips:
Når jeg skal ha kaken over på serveringsfatet bruker jeg å først ta av ringen rundt kaken. Så løfter jeg kaken over på fatet ved å holde i bakepapiret. Kaken ligger nå på fatet med bakepapiret under. Start lengst vekk fra deg og brett bakepapiret ned under seg selv. Rull så papiret under kaken og mot deg. Enkelt og greit :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar