lørdag 5. mars 2011

Boller med vaniljekrem - luftige og saftige :-)



Vi har vel alle et forhold til vår egen mor's boller, eller mormors eller farmors osv. Jeg har selvsagt en mor som lager verdens boller!! ;-)

'Hemmeligheten' bak min mors oppskrift er at melk, margarin og sukker lunes sammen, egg og gjer piskes sammen og tilsettes før hvetemelet mikses i med håndmikser. Nydelige!!!

Jeg har med tiden vært gjennom mange bolle oppskrifter og har denne gang valgt å kombinere min mors oppskrift med ingredienser som brukes i mange andre bolle oppskrifter samt et nytt innspill funnet hos Passion4baking (pulver til vaniljesaus).

Jeg er ikke så glad i den utgaven som blir flekket og stappet med pisket krem/flødeskum, så jeg har en herlig vaniljekrem inni bollene istedet. Pynten må jo være festlig til fastelavn, så det ble vanlig glasur med farge og drys :-)


Oppskriften gir rundt 24 store boller.

170 gr. margarin
5 dl. melk
100 gr. sukker
4 egg
2 pk. fersk gjer
2 ts. kardemomme
2 ts. vaniljesukker
2 ts. salt
2 ps. med pulver til vaniljesaus, totalt ca. 100 gr. 
(jeg brukte den til ukokt saus fra Freia)
1200-1400 gr. hvetemel

Margarin, melk og sukker has i en stor gryte.
Varm opp under medium varme til margarinen er smeltet.
Ta gryten av varmen.

Pisk eggene lett sammen i en liten bolle og rør inn gjer.

Bland kardemomme, vaniljesukker, salt og vaniljesaus pulver i en annen bolle.

Sjekk om marg/melke blandingen har rett gjer temperatur, rundt de 37 grader.

Rør først inn egg-gjer.
Tilsett blandingen med vaniljesaus pulveret.

Nå piskes melet inn med en håndmikser.
På slutten må du ta hendene i bruk, men pisk så lenge det er mulig.

Elt deigen lett sammen og la den heve, gjerne 1 time, 
men en halv holder det også.
Del deigen og form til boller. Ha i vaniljekrem om du ønsker.

Still til heving i 30 min.
Pensle med egg og bak dem ca.18 min. ved 175 grader.
Når avkjølet, pynt etter behag :-)


Vaniljekremen:
4 eggeplommer
1.5 dl. sukker
1 dl. hvetemel
4 dl. melk
2 ts. vaniljesukker

Kok opp melken.
Imens pisker du egg og sukker lett sammen før du rører inn melet.
Tilsett den varme melken i en tynn stråle mens du pisker godt.
Rør inn vaniljesukker.
Ha blandingen tilbake i melkegryten og varm opp kremen.
Husk at den ikke må koke!!
Kremen blir tykk og lekker.
Still til avkjøling før du har kremen i bollene.

God 'Bollesøndag' som de sier her i Norge 
(jeg er litt varsom med akkurat den betegnelsen siden jeg er dansk...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar